Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

söndag 20 november 2011

Ett år tillända!

Ett år av fotande och noterande. Inte många glömda dagar. Var inte helt säker på att jag skulle hålla min föresats. Men här är jag nu, i mål. När jag startade bloggen var det mycket för att jag behövde ett projekt. En livlina att hålla mig i. Kanske låter konstigt för en del, men så var det. Och ganska intressant har det varit på vägen. Jag har lärt mig att jag ibland överhandlar grönsaker som inte håller sig. Att jag ibland har lite för mycket i kylen så att saker gömmer sig. Och jag har lärt mig frysa in bananerna när de blir mogna. Men jag tycker att jag i stort kännde mig själv redan från start. Jag använder det mesta jag tar hem. Fast det klart att när det gäller grönsaker så kan jag vara mer noga duktig och använda tex broccolistjälken. Kanske en dag...att jag skaffar hönor som kan äta den... =)
Saker som överraskat mig är hur mycket tacomat vi äter, samt att jag verkligen är varierad i maten. Visst, ofta gör jag storkok och fryser in, och då blir det samma mat, men det är sällan jag lagar två identiska rätter. Inte ens tacomaten. Så blir det väl när man inte gillar recept.


Hade såklart velat avsluta det här året med en riktig finmiddag. Men det blev istället det som bloggen handlar om. Att ta vara på rester. Stekte upp lite bulgur med grönsaker och kikärtor, och värmde liiiiite kycklinggryta och lite grönpepparkarré, och sen till efterrätt blir det glass med sommarens bär, blåbär, smultron och björnbär.

Och här kommer den näst sista bekännelsen:

Har kastat en aubergine, en dl jordnötter, 3 msk café de Parissås, 1/2 dl gräddfil, 3 dl mjölk.

När jag får tid ska jag städa ur skåp och kyl så att jag inte har massa gammalt där, som skulle ha kastats under året. För lite kan det vara så hos mig, att saker ligger lite för länge. Men jag tröstar mig med att sån är Carola med....
(fast får jag bara tillägga att hur mycket jag än älskar Anne Lundberg för hennes matserie Landgång, kan jag inte för en sekund tycka om remaken av klassikern "Här är ditt kylskåp". Jan-Boris, var är du???)

6 kommentarer:

  1. GRATTIS!!! Du är i mål!!! Vad duktig du varit!!! Vad händer nu?! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag är mycket imponerad av ditt år Emma, stor variation och mycket fantasi må jag säga! Jag ska ha som föresats att bli lite mer som du under mitt kommande år! kram Erika

    SvaraRadera
  3. Katarina, funderar lite på att fokusera på el och vatten användning, men det blir nog inte en rolig blogg direkt... Iövrigt får bloggen vara kvar som en inspirationskälla när jag inte vet vad jag ska laga.

    SvaraRadera
  4. Kanske inte skrivit så många kommentarar men har följt dig och älskar din blogg din gamla sjöman .. :) KRAM

    SvaraRadera
  5. Lisen! <3
    Tack! Kramar tillbaka!!

    SvaraRadera