Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

tisdag 3 januari 2012

Nytt År Igen!


Nyårsdukning på temat Guld och Gröna skogar. En del av blommorna hade jag varit ute i den gröna skogen och plockat strax innan!

 Till förrätt försågs gäster, och vi, med en het Gazpacho, Västerbottenstjärnor med grönpepparost.

Efter förrätten skulle det både ammas och bytas blöja, och tur var väl det. Jag satte pojkarna i arbete inne och tog själv tag i grillandet av grönsaker ute. Observera vilken perfekt upphängning av bunken, så hölls de färdiga grönsakerna, nästan, värmen.

 Till grönsakerna serverade jag en kycklinglårfilé i gorgonzolasås och pastaknyten med päron .

Efterrätten vart inte riktigt som jag tänkt. På något sätt. Den hette snövit vilket skulle anspela på svart som ebenholtz och röd som blod, men...ja..ja... I alla fall så var det hallon och chokladmousse varvat, mandelflarn garnerade med Schweizernöt och chili, samt härligt dyra färska hallon. Det gick ner, men jag får nog göra om och göra rätt... Fast flarnen var superba!

2 kommentarer:

  1. låter jättelyxigt och gott alltihop! och så fin dukning! ska du börja med bloggen igen?

    SvaraRadera
  2. <3 Manda! Nej, men jag kände att jag ville dokumentera den här middagen. Saknar bloggandet vissa dagar men även ganska skönt att inte göra det.

    SvaraRadera