Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

fredag 27 januari 2012

Fredagsmys

Idag bjöd min älskling på lyxmiddag på Gondolen. Är lätt faschinerad av utsikten och njöt varenda stund!
Började med en jordärtskockssoppa, med en sallad på friterade och råa jordärskockor, äpple, selleri och harsallad. Mycket gott bortsett från krutongen i soppan. Det är fel. De blir ju bara soggiga klumpar och det gillas inte.

Till detta blev det ett ordinärt bikarbonatbröd och ett gott kuvertbröd med nötter, russin och aprikos. Men feta minuspoäng för att den torkade frukten inte var ekologisk!! 

 Till varmrätt blev det en citronstekt piggvar  med saffransstuvad pasta. Mitt betyg blev ok, men jag måste säga att jag försedrar att man inte basunerar ut hela smakregistret i menyn eftersom smakerna aldrig kommer fram så bra som man önskar. Kände inte mycket av citrusen. Och får jag gnälla så var det inte helt varmt... Och ska man gnälla lite till så blir det på att Bjarne fick exakt samma garnityr på både för och varmrätt och det tyckte inte jag framgick riktigt i menyn.
Efterrätt orkade vi inte, så det blev en liten pralin och te. Jag valde en med apelain, och den smaken kom fram, lite väl tydligt. Bjarnes mörka choklad var godare! Teet var...tyvärr tråkigt. Men sockerbitarna underbara. Synd att jag inte nyttjar socker bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar