Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

onsdag 1 februari 2012

Onsdagsmys

Två lyxmiddagar samma vecka!
Middag med en vän som ville testa ett nytt för oss ställe..
Innan middagen kom det in en lite smakbit. Vi uppfattade inte riktigt vad det var så vi analysrade det fram till pulvermos, havrepuffar och balsamico... Det var det naturligtvis inte, men gott i alla fall...

 Lite tapastema var det, och jag sa att det enda som inte fick beställas var grishuvud, för hur gott låter det. Just därför beställde jag själv det. Och en Prosciutto Toscano. Till det ett tomatbröd, och de picklade grönsakerna.
 Min vän beställde korv med bröd, medan jag valde en hackad biff med rökt majonäs, friterad poytatis och nån parmesan. Frågan som uppstod var om de stoppade hela majonästuben i röken eller klick för klick. Vi vågade inte fråga!! I alla fall var det himmelskt gott!!! Korvarna var en lamm, en and och en gris. Jag gillade smaken på alla, men de milda varianterna var godat, och ankan favoriten.
Grand finale var ostbrickan. Bara bilden får det att vattnas i munnen på mig. En hård fribourgost från Österrike var favvon, den hårda getosten längst bak god, den mjuka vita osten underbar, den mögliga minst intressant. Till det underbara fikon och en päronmarmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar