Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

lördag 4 februari 2012

Restrace!

Till lunch idag återanvände jag mannagrynsgröt som blivit över. Laddade den med russin och ägg och förtrollade den till mannagrynspudding. Klart underskattad efterrätt som mycket väl kunde ätas till lunch. Från frysen fick jordgubbar, smultron, björnbär och blåbär förgylla det hela!


Middagen blev en underbar skapelse med så mycket smör att dietisterna satte i halsen! Kall kokt potatis, rester från en annan dag, skivades och lades i en form med lite vällagrad grevé, och på toppen lite vispad grädde som vi haft till efterrätten i veckan. Nu var den sur och perfekt för uppgiften. Hackade en lök och tomatsallad och skivade purjo och zuccini och stekte med kokta broccolibuketter. Eko entrecôte som jag fyndat på nedsatt pris hade jag tagit ur frysen, och till den blev det en klick oförsvarbart gammalt vitlökssmör. Men det var still ok, så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar