Inspirerad av lantmännens "var rädd om maten vecka" utmanar jag mig själv på ett vara rädd om maten i ett år. Jag tycker att jag är ganska bra på att ta hand om råvaror, så vad jag äter och vad jag kastar under ett års tid, ska bli intressant att se.

måndag 25 mars 2013

Matkaoset!!

Idag står det på min lista;

Styr upp matkaoset!

Ett par månader har jag nu arbetat i en livsmedelsaffär. Det har varit extremt tufft att se allt som kastats. Sådana otroliga mängder att ångesten kokat i mig. Skulle vilja testa ett år som äkta frigan, men nej, jag är för kvällstrött och feg. Det jag kan göra åt matkaoset är, att försöka rädda det som räddas kan innan det döms ut som sopor. Eftersom jag har stor möjlighet att se vad som prissänks blir det så att jag "passar på" ganska ofta. Häromdagen var det ekologisk vitkål och palsternacka. Ekovitkål är ju verkligen mycket godare, men ganska så dyrt. Utmärkt tillfälle att se till så att bonden inte har drivit upp den utan mening. Problemet som uppstår, blir att min kyl svämmar över av mat. För jag kanske just handlade en vanlig handling tex. Och eftersom butiken erbjuder 2 zucchini för bara 20 så köpte jag ju två, för det är ju ett bra pris och gott är det med. (luuuurad igen!!) Och det är det matkaoset jag nu spenderat ett par timmar med att styra upp. Rensat, fixat, skalat, lagt i blöt, gjort sallad och kokat. Funderar på att göra surkål på ett av huvuden inom snar framtid. Men att verkligen ta hand om mat, tar ju sin lilla tid. Men ärligt, skulle så mycket hellre vara en matlagande hemmafru som levde på sopor, än fängslad i ett 7-5 kontorsjobb med karriärssatsning. Det är sån jag är.

2 kommentarer:

  1. Emma, jag är tyvärr fänglad i ett 7-5 jobb och USCH FY BLÄ.. lever hellre på soppor och är hemma. Jag kommer snart vara där!

    SvaraRadera